ESA Lokale Informatie Nederland

26 maart 2002

Galileo krijgt groen licht

De Europese Unie gaat officieel akkoord met de ontwikkeling en lancering van het satellietnavigatiesysteem Galileo. ESA verwelkomt het besluit dat vandaag werd genomen tijdens de conferentie van Europese transportministers in Brussel.

Galileo is een systeem van dertig navigatiesatellieten dat het Europese antwoord moet worden op een Amerikaans GPS-systeem dat al jarenlang de markt domineert. Galileo is veel nauwkeuriger en kan worden gebruikt door vervoerders, vissers, hulpdiensten en de luchtvaart. ESA-teams werkten al een paar jaar aan het systeem. Daarbij werden reeds hoogwaardige technologieën ontwikkeld zoals atoomklokken en signaalgenerators.

Ruim de helft van de ontwikkelingskosten komt uit het budget van ESA en het andere deel van de Europese Unie. Als Galileo in 2008 operationeel is, kost het rond de 200 miljoen euro per jaar. Het systeem, dat in tegenstelling tot zijn Amerikaanse tegenhanger geheel civiel is, zal naar verwachting het 4,6-voudige van de investeringen opbrengen. De economische implicaties voor de komende vijftien jaar zijn zeer groot. Naar verwachting zullen er zo’n honderdduizend nieuwe banen door worden gecreëerd.

Als Galileo gereed is, heeft de wereld – en Europa in het bijzonder – er een zeer nauwkeurig, veilig en betrouwbaar satellietnavigatiesysteem bij. Er zijn talloze toepassingen voor de geleiding van wegverkeer, spoorwegen, luchtverkeer en de scheepvaart. Ook kan het systeem worden gebruikt voor de synchronisatie van data-uitwisseling tussen bedrijven als banken.

Het is om die reden dat een civiel systeem als Galileo van cruciaal belang is voor de inwoners van Europa en voor de rest van de wereld. Als om welke reden dan ook het Amerikaanse militaire GPS-systeem mocht uitvallen, is Galileo er nog. Zo’n continuïteit in dienstverlening zou nooit kunnen worden gewaarborgd door een enkelvoudig systeem.

Het groene licht voor Galileo is met name voor de Europese dienstverlenende industrie van groot belang. Zij kan zich nu richten op de vele toepassingen en het ontwikkelen van hoogwaardige technologieën voor het systeem en de bediening ervan op de grond.

"Galileo is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de Europese ruimtevaart,” reageerde ESA directeur-genaraal Antonio Rodotá. "Het is het eerste project dat gezamenlijk door ESA en de Europese Unie wordt uitgevoerd.” De Europese Commissie en ESA zullen gelijkelijk verantwoordelijkheid dragen voor de fasen van ontwikkeling en validatie en voor de voorbereidingen voor lancering en ingebruikneming.

Galileo gaat bestaan uit 30 satellieten, die worden uitgezet in drie cirkelvormige aardbanen op een hoogte van 23.616 km en met een hellingshoek van 56° ten opzichte van de evenaar. Op die manier wordt de hele aarde bestreken.


Air Force News Service

February 24, 1998

Global Positioning System marks 20th anniversary

PETERSON AIR FORCE BASE, Colo. (AFNS) -- Twenty years ago, on Feb. 22, 1978, the first Navstar Global Positioning System satellite was launched from Vandenberg Air Force Base, Calif. It was the first of four GPS satellites to be launched that year.

By December 1978, this minimal constellation of military satellites was providing real-time, three-dimensional navigational information to limited Earth-bound users.

The GPS is operated by the Air Force Space Command's 2nd Space Operations Squadron at Falcon AFB, Colo. Today, the system has a minimum constellation of 24 operational satellites that blanket the Earth around the clock with precise, all-weather, navigational information.

Reaching far beyond military application, the GPS satellites today provide navigational information to commercial aircraft, ships at sea, hikers, rental car customers and anyone with a GPS receiver. With its real-time accuracy of positioning users to within a few feet, the GPS is credited with revolutionizing areas as broad as land surveying to search and rescue. In fact, it is often referred to as the system that has taken the "search" out of search and rescue, as demonstrated in 1995 during the rescue of Capt. Scott O'Grady in Bosnia, according to an AFSPC official.

During the Persian Gulf campaign of 1991, the GPS played a critical part in synchronizing military action during a lightening-blitz, 100-hour war that was fought on an endless, featureless, ocean of sand, added the command officials.

So popular were the GPS receivers that troops, who at this time were using civilian-grade receivers, were writing home to family members requesting them to purchase civilian receivers and send them "ASAP" to the gulf.

GPS use in the civilian world goes way beyond vehicle navigation as well. By using stationary receivers, geologists are able to determine minute movements of the Earth's crust in earthquake zones, and archeologists are identifying hard-to-find sites in jungle foliage. GPS receivers on bulldozers are helping farmers grade their land to within a few inches of where they want it. Giant ocean vessels are now steering their cargo through previously unnavigatable routes.

This incredible satellite navigation system can trace its legacy back to the military's oldest space system, TRANSIT, say AFSPC officials. TRANSIT is a U.S. Navy navigational satellite used to accurately locate ballistic missile submarines and surface vessels. The first TRANSIT satellite was launched in 1960, and the system of four satellites became operational in 1965.

TRANSIT was slow, intermittent and subject to errors with even the slightest motion of the observer, according to George W. Bradley III, Air Force Space Command chief historian.

"In short, TRANSIT, while a big step forward in radio position location, was impractical for use on aircraft or missiles, he said."

The space system which ultimately became GPS, traces back to 1963 when the Air Force began work with the Aerospace Corporation in El Segundo, Calif., to develop its own multisatellite navigational system. Following many years of design modifications and tests, the first satellite was launched Feb. 22, 1978.

Today, GPS satellites travel in 12-hour, circular orbits 11,000 nautical miles above Earth. They occupy six orbital planes, inclined 55 degrees, with four operational satellites in each plane.

The spacecraft are positioned so that an average of six are observable nearly 100 percent of the time from any point on Earth, and each is equipped with an atomic clock, accurate to within 10-billionth of a second of the standard set by the U.S. Naval Observatory. Additional GPS satellites are being readied for use when aging satellites require replacement.

By the year 2000, approximately 17,000 U.S. military aircraft are expected to be equipped with GPS receivers, and more than 100,000 portable receivers will be in use by U.S. ground forces and on military vehicles.

Meanwhile, the National Academy of Sciences reports that by 2005, the commercial market for GPS services will be close to $30 billion, marking the system as one of the most important American investments in space.

PHOTO CAPTION:

Technicians close out the data pack on a Global Positioning System satellite in preparation for its launch from Patrick Air Force base, Fla.


Back to ASTRONET's home page
Terug naar ASTRONET's home page