RECLAME OP DE MAAN





21 augustus 2017

"De seconden en minuten tikten weg. Toen verspreidde zich een gele gloed langs de hemel. Het leek alsof een kunstsschilder grillige streken over de sterren heen schilderde met een in vuur gedoopt penseel. En terwijl ik naar die penseelstreken keek, realiseerde ik mij plotseling dat iemand de grootste reclamestunt uit de geschiedenis uithaalde! Want de streken vormden letters en de letters vormden twee woorden: de naam van een bekende, alcolholvrije drank, té bekend om van mij nog meer reclame nodig te hebben.
Hoe hadden ze het klaargespeeld? Iemand had een op de juiste wijze geprepareerde matrijs in de neus van de natriumbom aangebracht. Zo werd het ontsnappende gas tot letters gevormd. Omdat er in het vacuum van de ruimte niets was dat de letters kon verstoren, hielden ze hun vorm toen ze opstegen naar de sterren.
Ik had op aarde weleens vliegtuigen bezig gezien met luchtschrijven. Maar dit was iets op nog veel grotere schaal. Ik bewonderde de inventiviteit van de mensen die de stunt hadden uitgehaald. De O’s en de A’s hadden hen enige moeite gekost. Maar de C’s en de L’s waren volmaakt..."


De bekende science-fictionschrijver Arthur C. Clarke bedacht het bovenstaande plot in 1956. Zijn korte verhaal Venture to the Moon verscheen eerst in een Britse krant en twee jaar later in zijn verhalenbundel The other side of the sky. Greg en Franquin, de schrijver en de tekenaar van Robbedoes, gebruikten eveneens het idee van Clarke. In het Robbedoes-album Z voor Zwendel (1961) prijkt het logo van Coca Cola op de maan.

Wat zou Coca Cola er niet voor over hebben om zijn bedrijfsmerk zo op de maan te krijgen dat iedereen op aarde het kan zien? Natuurlijk is Coca Cola niet de enige die dat zou willen. Pepsi, Heineken, Budweiser, Mars, Google en Microsoft zouden eveneens kosten noch moeite sparen om hun logo op de maan te krijgen.

Het was in 2001 toen ik in een TV-show van Karel van de Graaf het onderwerp Reclame op de maan aan de orde stelde. Ik opperde toen, en later in maandblad KIJK, dat de totale zonsverduistering van 21 augustus 2017 dé mediahype van de 21ste eeuw zou worden en dus de ideale gelegenheid zou vormen om in de krans van de zonnecorona de frisdrankreclame tevoorschijn te toveren.

Ik denk altijd te ver vooruit. De techniek is gelukkig nog niet zover. Of zou Coca Cola door het Nederlandse TV-programma op een idee zijn gebracht en héél stiekem...

Carl Koppeschaar


Terug naar ASTRONET's home page