Reken mee met ABC !

Wat is 'Reken mee met ABC'?
Op 16 januari 2007 lanceerden Astronet, Kennislink en het
Mathematisch Instituut van de
Universiteit Leiden, met steun van de Nederlandse Organisatie
voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO),de wiskundecluster DIAMANT, JetNet/Universum programma VO
en Verbreding Techniek in het Basisonderwijs (VTB), het project Reken mee met ABC.
Reken mee met ABC maakt de wonderen van het ABC-vermoeden voor een groot publiek
toegankelijk. Sinds het bewijs van de laatste stelling van Fermat is het ABC-vermoeden
geleidelijk een nieuwe 'heilige graal' van de getaltheorie geworden. Het project biedt aan
iedereen met een computer de gelegenheid om een bijdrage te leveren aan huidig
experimenteel rekenwerk.
Wat is precies het ABC-vermoeden?
Klik op de afbeelding voor hoge resolutie.
Webstrijd
Reken mee met ABC wekt de belangstelling voor wiskunde op via een 'webstrijd'.
Op de website komen diverse wedstrijdelementen. Het gaat bij Reken mee met ABC om de
jacht op drietallen a, b en c met hoge kwaliteit q. Wiskundigen over de hele wereld zoeken
al naar de hoogste, nog niet geobserveerde kwaliteit. Wie de hoogste, voor die tijd nog niet
geobserveerde kwaliteit vindt, komt op de eerste plaats van een internationale ranglijst.
Bij Reken mee met ABC gaat het echter ook om de mooiste drietallen die individueel
kunnen worden gevonden, of om de mooiste werkstukken die scholieren over hun wiskundige
speurtocht maken.
Jong en oud kan aan de webstrijd meedoen. In principe is geen specifieke wiskundige voorkennis
vereist. Voor de berekeningen kan zelfs worden volstaan met een eenvoudige zakrekenmachine.
Om iedereen gelijke kansen te geven, zullen categorieën worden ingesteld. We denken aan aparte
wedstrijden voor basisscholieren, vmbo-leerlingen, middelbare scholieren HAVO/VWO, HBO- en
WO-studenten en algemeen publiek. De hoogste categorie houdt zich daadwerkelijk bezig met het
vinden/benaderen van het kampioensdrietal dat de hoogste kwaliteit q heeft. Jongeren van de
basisschoolleeftijd zouden kunnen worden opgeroepen tot het (klassikaal) insturen van
rekenwerk of wiskundige puzzels, terwijl de onderbouw VO werkstukken kan insturen over
bijvoorbeeld de stelling van Pythagoras en andere historische
wiskunde. Uiteraard staat het ieder vrij om daarnaast ook mee te doen aan de individuele,
echte webstrijd. Om de webstrijd spannend te houden wordt een dynamisch klassement getoond,
waarop de beste resultaten worden bijgehouden.
Een typische bespreking van het ABC-projectteam. Zo ingewikkeld als op het bord wordt het gelukkig niet!
Klik op de afbeelding voor hoge resolutie.
Het ABC-projectteam bekijkt de eerste abc-drietallen.
Klik op de afbeelding voor hoge resolutie.
Distributed computing
Net als de op internet lopende onderzoeken naar Mersenne
priemgetallen en de speurtocht naar buitenaards leven SETI@home,
kunnen scholieren en breed publiek rechtstreeks bij het wiskundig onderzoek worden betrokken
door middel van distributed computing. Daarbij wordt met behulp van ABC@home een rekenprogramma verspreid
dat in de tijd dat deelnemers hun pc of laptop niet gebruiken, telkens even aan het rekenen
slaat.
Het verzamelde rekenresultaat wordt automatisch teruggestuurd naar wiskundigen van de
Universiteit Leiden en daar geverifieerd. Deelname door scholieren kan resulteren in aardige
krantenkoppen als "Leerlingen van de ...-school ontdekkers van nieuw wiskundig
wereldrecord!"
Prof.dr. Hendrik Lenstra (rechts) en hoofdredacteur Carl Koppeschaar.
Klik op de afbeelding voor hoge resolutie.
De verwachting van de wetenschap is hooggespannen. Zo schreef prof. dr. Hendrik Lenstra Jr.
(hoogleraar Universiteit Leiden en University of California in Berkeley, en winnaar van de
prestigieuze Spinozapremie in 1998): "Ik ben nog steeds een beetje opgewonden van de
nieuwe ontdekking die we in het Reken mee-kader
hebben gedaan. Het hele project komt er als het ware mee in de eredivisie terecht. In mijn
optiek is het nu bij voorbeeld heel wat minder absurd dan het eerst was, om een internationale
dimensie aan het project te geven. Misschien moeten we die mogelijkheid in het achterhoofd
houden, wie weet waartoe het uit kan groeien." En weer wat later: "Dit is zeker een opwindende
ontwikkeling. Het is niet de eerste keer dat ik wiskundig nieuwe dingen leer van een
populariseringsproject."
Carl Koppeschaar
MEER INFORMATIE
ABC IN DE PERS
Radio:
Overige media: